Waarneembemiddeling.nl
achtergrond afbeelding

De invloed van een goede teamspirit in een huisartsenteam gedurende corona

Persoonlijke aandacht
“We starten samen op en sluiten samen af”, antwoord Let van Leeuwen, praktijkmanager bij Het Huisartsenteam Markt in Etten-Leur op de vraag hoe zij in deze hectische COVID-19-tijd het team positief en gemotiveerd houdt. “Dit is één van de kleine dingen die wij doen om het aangenaam en persoonlijk te houden.” Die momenten aan het begin en einde van de dag zorgen voor ontspanning. Persoonlijke aandacht voor je collega die aan de balie staat en misschien al wel drie patiënten met een kort lontje voor haar neus gehad heeft. Maar ook privéperikelen kunnen zo even aan bod komen.

Het Huisartsenteam Markt, een maatschap met ongeveer 11.000 patiënten, heeft de afgelopen periode bewust geïnvesteerd in ‘het menselijke kapitaal’. En dat heeft als resultaat een prima werksfeer, weinig verloop en een efficiënt werkproces.

Praktische oplossingen
Hoe werkt dit in Etten-Leur? Onder meer door goed te luisteren naar de feedback van de praktijkmedewerkers. En daar ook daadwerkelijk iets mee doen. Als je geen gebruik maakt van elkaars kennis, dan is dat verspilling, vindt Let. “Dus toen wij van de assistenten hoorden dat een triagearts het werkproces prettiger zou kunnen laten verlopen, zijn we hiermee gestart. Er is bij ons iedere dag een huisarts aanwezig voor vragen rondom triage. Deze arts heeft geen spreekuur, maar is hierdoor zeker niet minder productief. De triagearts zorgt er bijvoorbeeld voor dat de huisartsen die wel spreekuur hebben niet gestoord worden door telefoontjes, spoedvragen en ad-hoc situaties. Zij kunnen nu rustig hun spreekuur doen. Superefficiënt dus.”

Nog een andere procesmatige aanpassing, is het werken met een baliemedewerker in plaats van een doktersassistent. Knip het proces uit elkaar en kijk waar je mensen inzet op hun kwaliteiten. “Verder willen we binnenkort met het hele team een training volgen om te kijken wat we kunnen meenemen uit de COVID-19-periode. Wat zijn voor ons de lessons learned?”

Het zijn de kleine dingen die het doen
Let: “Maar het belangrijkste punt is toch de saamhorigheid. We doen het hier samen. Er is vertrouwen in elkaar.” De praktijkmanager leest tenslotte nog even een klein compliment voor van de huisarts in de gezamenlijke groepsapp: “Super gedaan allemaal, we hebben het weer samen gefixt vandaag!”

Ben je geïnspireerd door dit verhaal en wil jij ook zo’n goede teamspirit voor jouw praktijk? BKV Academy biedt jou verschillende trainingen, workshops en trajecten en geeft jou graag advies hierover.

Hoe teamspirit tijdens corona
E-mail icon Stel een vraag